Menü Bezárás

A TÖKÉLETES INGYENES WEBÁRUHÁZRENDSZER

Régóta írok. Nem emlékszem, mikor kezdődött, de egyszer csak azon vettem észre magam, hogy jegyzetek készülnek, a jegyzetekből pedig kész írások. Persze először csak az íróasztal fiókjának, pontosabban a számítógépem merevlemezének készültek. Aztán elindítottam az első weboldalamat, majd a másodikat…. és készültek a blogbejegyzések. Jellemzően újak, mert mindig jöttek új gondolatok, így a korábbi írásaim maradtak ott, ahol voltak: a merevlemez mélyén.

Időnként persze – valami mást keresve – szembejön egy-egy korai mű. Így történt ma is. Evernote jegyzeteimet próbáltam rendbe tenni, amikor ráleltem a címben szereplő írásomra. 2013-ban készült, és meglepő módon ma is aktuális, bár ma már nem nevezhető akkora felfedezésnek, mint 8 éve. Mert 8 évvel ezelőt még a Joomla volt a legnépszerűbb blogmotor. 8 évvel ezelőtt még közel sem volt olyan nagy az e-kereskedelem, mint ma. 8 évvel ezelőtt még csak a bátrabbak mertek az internetről rendelni.

Mivel a kérdés még sokaknál aktuális, ezért jöjjön ez az írás. Egyenesen 2013-ból:

Azt hiszem megtaláltam a tökéletes ingyenes webáruház rendszert! (1. rész)

Mielőtt elárulnám a “titkot”, szükséges egy kis múltidézés ahhoz, hogy megértsd, miért van akkora jelentősége felfedezésemnek. Ígérem a végére megtudod, hogyan indíts és működtess egy szuper webáruházat könnyen és ingyen (persze a domain-ért és a tárhelyért fizetni kell, de annak költsége kb. tízezer forint).
Régóta foglalkozom mélyebben az internetes kereskedelemmel. Ergonómia, jogi háttér, marketing… és persze a programozás.

Első komolyabb megnyilvánulásom e témában marketinges diplomadolgozatom volt: Új értékesítési formák térhódítása hazánkban címmel, még 2005-ben. Természetesen az internetes kereskedelemről szólt…
Eltökélt célom volt egy internetes webáruház indítása. Kezdőtőke híján ingyenes webáruházrendszert kerestem, programozói tudás hiányában pedig saját magam próbáltam eligazodni a kódok útvesztőjében.

Első probálkozásom utibolt.hu néven indult útjára még 2006-ban. Tapasztalatlanságom egy éves működést eredményezett. De ez az egy év elég volt ahhoz, hogy megismerjem az ingyenes webáruház rendszerek (motorok) felépítését, működését, az alapvető html, php és css kódok használatát.

Akkor a legprofibb ingyenes webáruház motor az OsCommerce volt. Maga az alap viszonylag egyszerü volt, nem sok funkcióval, minimális – de az akkori követelményeknek bőven megfelelő – design-nal. Viszont nyilt forráskódú volt, és a legelterjedtebb, ezért rengeteg bővítmény állt a rendelkezésemre – ingyen. Erre építettem fel az utibolt.hu-t, majd késöbb a zenemania.com-ot. Mert nem hagytam abba, nem szegte kedvemet a kudarc, sőt, még több lelkesedéssel fogtam bele a CD és DVD lemezeket kínáló webáruházba. Minden marketing aktivitás és reklám nélkül egy év alatt 120 ezer forint forgalmat csinált. Ne feledjük, főállású munka mellett, hobbiból csináltam – egyedül.

Milyen funkciói voltak ennek a rendszernek? Korlátlan termék és kategória kezelés, számtalan szállítási és fizetési mód, kuponrendszer, “hívjon az árért” funkció. Gyakorlatilag tökéletesen kiszolgálta az igényeimet. Három (*valójában négy – a szerk.) gyenge pontja volt:

Karakter kezelés: ma a legtöbb alkalmazás UTF-8 karakter készletet használ, de az oscommerce “Latin”-t. Természetesen ennek sok hibás megjelenítés lett az eredménye, végtelen mennyiségű rombuszos kérdőjellel.

Hírlevélküldés: egész egyszerűen senki sem volt képes egy megfelelően működő hírlevél bővítményt készíteni.

Design: az induláskor még megfelelt a követelményeknek, de az internet fejlődésével nem volt képes lépést tartani. Valószínűleg akkor még nem úgy programozták, hogy könnyen lehessen sablonokkal kombinálni.

És végül a fejlesztés. A legutolsó változat is már óvodás korú, de az utolsó nagyobb fejlesztés is közel 8 éve volt.
Jöttek is a konkurensek szép számmal: önálló webáruházként a Presta és az OpenCart a legismertebb, de az eredetileg tartalomszolgáltatásra készült Joomla-ra, Drupal-ra és természetesen WordPress-re is jobbnál jobb e-store plugin-ok jelentek meg. Én is kisérleteztem több megoldással, de az oscommerce minden hibájával is felvette a versenyt velük. De a dolgok változnak. Hogy milyen ingyenes megoldások állnak a rendelkezésre, és melyik miért jó vagy rossz? Erről szól a 2. rész.

Azt hiszem megtaláltam a tökéletes ingyenes webáruház rendszert! (2. rész)

2005-ben a legnépszerűbb, és ezért legfejlettebb ingyenes webáruház motor az OsCommerce volt. Becsült alkalmazói több tízezerre tehetők. Közel 13 ezer olyan webáruház van, amelyik regisztrált az OsCommerce weboldalán, de ennél lényegesen többen használják. A bővítmények száma pedig meghaladja a hétezret, melyet eddig több mint 3,5 millió alkalommal töltöttek le. És – köszönhetően a fejlesztők szunyókálásának – ez a szám az elmúlt években valószínűleg nem növekedett. Elmondhatjuk tehát, hogy az OsCommerce a legjobb webáruház motor volt. VOLT. Mert közben a konkurencia nem aludt. Sőt. Ma már nem egy tökéletesen kielégítheti a felhasználók igényeit. Az OsCommerce a múlt. És melyik a jövő? Attól függ, mik az igényeink, mit szeretnénk kínálni. Én két részre bontanám az igényeket, és mindkettőre megmondom, mely alkalmazást tartom a legjobbnak.

Ha kevés, maximum párszáz terméket szeretnénk online kínálni, ezzel együtt pedig jelentős tartalmat – blogot, információt, stb. – szeretnénk megosztani a közönséggel, akkor egy CMS rendszer alatt futtatható webáruház bővítményt javaslok. Ha viszont a fő tevékenységünk az online értékesítés, minimális blogtevékenységgel, ritka hírmegosztással, akkor egy önállóan működő webáruházrendszert ajánlok.

And the winner is……

WooCommerce és Open Cart.

Nézzük miért:

A WooCommerce szerintem jelenleg a legjobb WordPress e-store bővítmény. Miért WordPress? Mert a legegyszerűbb, legnépszerűbb, legismertebb és legelfogadottabb tartalomkezelő rendszer. A Joomla, és leginkább a Drupal csak középszintű programozói ismeretekkel rendelkezőknek ajánlható. A WordPress viszont minimális affinitással is elfogadható eredményt produkál. És mint ilyen, nem volt kérdés, hogy egyszer elkészül hozzá egy teljesen megfelelő webshop bővitmény. Jelentem, megérkezett. A WooCommerce egy cég fejlesztése, és nem titkolt szándékuk, hogy az alapvetően ingyenes webshop bővítmény hátán minél több fizetős terméket és szolgáltatást adjanak el. Sablonok, bővítmények – az aktuális marketing trendnek megfelelően. Ennek ellenére (vagy éppen ezért) az ingyenes változat remekül használható azoknak, akik minimális beruházással szeretnék kideríteni, mennyire életképes az ötletük, vállalkozásuk. A WooComerce tehát egy teljesen vállalható megoldás mindenkinek, aki a nulláról akar indulni. Gyakorlatilag 1 nap alatt elkészíthető. Nem vicc.

Vannak azonban olyanok, akik jelentősebb választékkal, leginkább az értékesítésre koncetrálva szeretnének megjelenni az interneten. Nekik lehet jó alternatíva az OpenCart aktuális változata. Ez a rendszer régebben sokkal gyengébb volt, de mára olyan szintre emelkedett, hogy szerintem sok fizetős vagy vásárolt webáruházat ver – mind design-ban, mint szolgáltatásban, funkciókban. A termékek és kategóriák megjelenítését, a letölthető termékek kezelését már minden webáruház tudja, viszont az excel alapú export-import funkció, a kuponrendszer, a hűségprogram, az ajándékutalvány, a partnerprogram, fizetési és szállítási módok beállítása, több nyelvűség,  mind olyan funkció, melyet nem vagy csak nagyon kevés webáruház tud. Ehhez felhasználóbarát megjelenés, átlátható check-out folyamat társul. És mindez olyan logikusan felépítve, hogy minimális tudással is bátran nekiállhatunk. És ha egy nap alatt nem tudjuk felépíteni áruházunkat, az nem azért van, mert bonyolult, hanem mert ezt a sok funkciót beállítani időigényes feladat.

Téved, aki azt hiszi, hogy olcsó húsnak híg a leve. Közel sincs annyi hibája, hátránya az ingyenes rendszereknek, mint amennyi nehézséggel találkozhatnánk egy-egy fizetős, vagy pénzért készített webáruház esetében. A fent kiemelt két rendszer pedig sok pénzes webáruházat aláz. Talán a reklámokhoz tudnám hasonlítani: vannak a TV-ben vetített, több millió forintos költségvetéssel készített reklámkampányok, és vannak a youtube-on és/vagy facebook-on terjesztett marketing üzenetek, amelyek majdnem zéró büdzséből készültek, és sokszor hatékonyabbak, mint a TV reklámok.Meglepődnél, ha tudnád, milyen cégek webáruházának alapja ingyenes rendszer. 

Az a legszebb az egészben, hogy ingyen kipróbálható mindkettő. Kockázat zéró. Csak egy domain és egy tárhely szükséges (ezek költsége éves szinten kb. 10e forint), és már aznap (.hu-s domain esetén talán másnap) működő webáruházat tudhatunk magunkénak. Ha tehát a legnagyobb kifogás eddig ezek hiánya volt, akkor sajnos új kifogást kell keresni. Vagy egyszerűen – végre – belevágni. Nem fog fájni!

(*Ez az írás 2013. május 3-án íródott.)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük