Menü Bezárás

AZ ANEKDOTA ÉLETRE KEL

avagy mennyit számít a szakértelem

Bevallom nem pontosan emlékszem már arra az anekdotára, amely a szakértelem és az árazás kapcsolatáról szól, de valahogy így hangzik:

Elromlik az autó, a hiba feltárására egy szakembert hívnak. A szaki megvizsgálja az autót, üt hármat egy kalapáccsal valahol a motorháztetőn belül, majd az autó egy pöccenésre beindul.

A tulajdonos hálálkodva kérdezi, hogy mennyivel tartozik. Nem tudja leplezni meglepetését, amikor a szaki közli vele, hogy 15 500 ezer forint lesz a hiba elhárítása.

“15 ezer forint három kalapácsütésért?” – kérdezi az autótulajdonos. Mire a szaki: “Nem, a kalapácsütés csak 500 forint. De tudni, hogy hova kell  ütni – az kerül 15 ezerbe.”

Hihetetlen, hogy ez az anekdota a való életben is megtörtént velem, autótulajdonosként, ráadásul a Pünkösdi hétvégén. És hogy mit profitálhatsz belőle te is? A bejegyzés végére kiderül… és lesz egy nagyon kedvező ajánlatom is számodra.

Bevallom nem hiszek a Chuck Norris-i képességekben, nem hiszem, hogy létezik ember, aki mindenhez ért. Vagy ahogy az akciófilmek szuperhőséről szóló mémekben olvasható: “Mindenhez is”. De hiszek a kompenzációban, a jing-jang-ban, és hiszem, hogy a jó szakember lehet, hogy néhány dologban tudatlan, de a szakmájában kimagasló képességekkel rendelkezhet, és hogy tapasztalata felbecsülhetetlen. Erről szól ez a történet is.

Több mint 20 éve foglalkozom a kereskedelemmel, a szervezéssel. Már gyerekkoromban is megmutatkozott ez a fajta érdeklődés, míg mások Fifa-val játszottak egymás ellen az Amiga számítógépen, addig engem a FifaManager kötött le. Míg más gyerekek lövöldözős-akció játékokkal játszottak, én városokat építettem a Sim City-n. Első bevételeimet alsós iskolásként a farsangi kirakodóvásáron szereztem az otthon, anyukám által készített pogácsák és palacsinták eladásával. Kereskedelmi képességeim már ekkor megmutatkoztak, ahogy a műszaki-természettudományi analfabétizmusom is.

Míg az iskolákat követően a kereskedelem területén igyekeztem profi szakemberré válni, más területeken hiányosságaim keletkeztek. Ilyen az autó is, bevallom pasiként nem értek ezekhez a szerkezetekhez. Megértek minden logikus dolgot, de sosem érdekelt igazán az autószerelés, és sohasem álmodoztam kabrióról, sportautóról, száguldásról. Számomra az autó birtoklása nem érzelmi dolog, csupán egy eszköz, hogy A-ból B-be el tudjak jutni gyorsan, biztonságosan, (költség)hatékonyan. Pedig a szakma alapjai még akár meg is lehetnének, hiszen édesapám élete meghatározó részében autószerelő volt – még a 80-as, 90-es években. De ez a szakma nem szállt apáról fiúra.

Jelenleg egy 16 éves Zafira tulajdonosa vagyok. Nagy autó, de vásárlásakor életszerű  döntést kellett hozni, mert viszonylag sokszor szükséges a hétszemélyes kapacitása 6 fő szállításához. Zafirám nem új, de teszi a dolgát, az autót igénylő céljaimhoz tökéletesen megfelel.

A hétvége problémája ennek tudható be. Nem a Zafirának, hanem a 16 évnek.

Pünkösd vasárnap előtti napon két gyermekemmel éppen a kétnapos ünnepre készülve vásároltunk be – hiszen a boltok 2 napig zárva lesznek. Megtömött szatyrokkal szálltunk be az autóba, hogy végre hazainduljunk. Az autó azonban nem indult. Pontosabban beindult, de 1-2 másodperc után a fordulatszám leesett, a motor pedig leállt. Benzin, olaj, gyújtás rendben volt – ennyire azért értek a szerkezethez, de a tudományom itt megállt.

Édesapám a közelben lakik, így viszonlyag gyorsan a helyszínre ért. Tudni kell róla, hogy az új autók, ahol a számítógép vezérel már szinte mindent kifognak rajta, az ő tudása a régi autókban mutatkozik meg, de ez a Zafira rajta is kifogott. Tanácstalanul álltunk a motorház fölött, fejemben már az elkövetkező feladatok kattogtak: vontatás, 2 nap autó nélkül, majd szervíz, és valószínűleg költséges javítás – már ha javítható.

Szikraként jutott édesapám eszébe egy ismerőse, aki szintén öreg motoros a szakmában: autószerelő és haszáltautó-kereskedő volt egészen nyugdíjas koráig. Szerencsére ő is közeli lakos volt (az Örs vezér tere úgy látszik ilyen központi hely), néhány perc alatt odaért, így Feri bácsival együtt már három Ferenc (édesapám is az) állt az autó mellett.

Feri bácsi meghallgatta, mit tapasztaltunk, próbált indítózni (az autó ekkor már be sem indult), majd jött a diagnózis: AC pumpa.

Az AC pumpa meghatározó része lehet az autónak, mert nevét már sokszor hallottam, ugyanakkor működéséről nem sokat tudtam. Feri bácsi elmondása szerint nem nagy a baj, a nagy melegben ilyen korú autóknál könnyen leragadhat (hogy ez mit jelenthet, fogalmam sincs), de szerencsére néhány apró ütés segíthet orvosolni a problémát.

Az autómat nem ismerve beletelt néhány percbe, mire megtaláltuk, hol van ez az AC pumpa – az autó alján, a benzintank mellett. Aláfeküdtem, megkopogtattam néhányszor, ahogy az ajtón szoktam belépés előtt, majd indítás… És láss csodát, az autó egy pöccre beindult!

Jöhet a teszt, hogy nem csak a hiba hibájáró van szó: autó leállít, majd újra indít…. sikeresen. Ezt még néhányszor megismétlem, hogy megnyugodjak.

Már hazafelé gondoltam át csak az egészet, milyen szerencsém volt, hogy éppen rendelkezésre állt egy szakember, aki percek alatt megoldotta a problémát. És szó szerint, néhány apró ütés sokezer forintos kiadástól mentett meg. Mert kétségem nem volt, hogy ha szakszervízbe viszem az autót, biztosan néhány tízezresembe került volna – nem beszélve arról, mennyi időmet elvitte volna ez a szervizelés: a szervezés, az autó javíttatása és hiánya.

Hogy mi köze egy ilyen történetnek az internetes kereskedelemhez? Csupán annyi, hogy egy webáruház életében is lehetnek lerobbanások, meghibásodások. Felmerülhetnek problémák, feladatok, és hajlamosak vagyunk néha gondolkodás nélkül megbízni az első utunkba kerülő szakembert. De míg egy autó hibájánál nem kérdés, hogy autószerelőt kell hívni, egy webáruház esetében sokkal részletesebb analízis szükséges annak megállapításához, hogy milyen szakember segítségére is van igazából szükségünk. Mert egy webáruház eredménytelensége számtalan hibából, hiányosságból eredhet. És ha nem a megfelelő szakmai segítséget kérjük-kapjuk esélyes, hogy nem fogja megoldani az eredeti problémát, és még sokba is kerül, sok időt elvisz.

Ha webáruházad nem az elvárt eredményeket produkálja, mindenek előtt fel kell mérni, mi a hiányosság, mi az ok. Hidd el, ahogy a fenti példában Feri bácsi, úgy webáruházad esetében is vannak szakemberek, akik ránézésre, akár percek alatt meg tudják állapítani, merre kell keresni a hibát, és milyen megoldási lehetőségek vannak. Tehát mielőtt megbíznál egy specialistát, győződj meg arról, hogy valóban az ő szakértelmére van-e szükséged.

És ebben szeretnék segíteni neked: amennyiben webáruházadat fejleszteni szeretnéd, mert az nem úgy és nem annyit termel, amennyit szerinted kellene, csak küldj egy üzenetet, és én segítek meghatározni a hibákat, ami alapján már a megfelelő szakmai segítséget kérheted akár tőlem, akár más szakembertől. Ráadásul ez a gyorsfelmérés teljesen ingyenes, neked egyetlen fillérbe sem fog kerülni.

Fontos, hogy nem egy több oldalas elemzést várj, csupán egy néhány mondatos állapotfelmérést, amiben meghatározom webáruházad főbb hiányosságait. De neked ez térkép lesz a fejlődéshez, webáruházad eredményének javításához. Ezzel szeretném visszaadni, viszonozni a világnak azt a segítséget, amit én az autóm kapcsán Feri bácsitól kaptam. Most én leszek “Feri bácsi”, ha szeretnéd a rövid állapotfelmérést, írj egy üzenetet a webshopmentor@gmail.com e-mail címre.

Ui.: az autó azóta is remekül működik. 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük